Hem Recensioner Tv-Serie Bröderna Cart...

Bröderna Cartwright: Bonanza vol. 1

BONANZA!

Åtta avsnitt med de tre bröderna Cartwright och pappan Ben. Stenhårda män i cowboyhattar och ständigt under attack. Är det inte silvergruveägare så är det köttproducenter som letar efter sätt att komma åt deras ranch Ponderosa. Följ dem i den första säsongen nu när den kommit på DVD!

Helt ärligt kan jag skriva att Bonanza (Den engelska titeln) aldrig intresserat mig. Ännu en cowboyserie med alldeles för lite allvar och för många roliga gubbar, det verkade inte seriöst. Men tittar man på en box såhär så kommer man alltid in i serien litet, det spelar inte så stor roll vad det är. Skillnaden mellan Bonanza och till exempel “Buffy the vampire slayer” är att här skedde det direkt i pilotavsnittet medan det tar ungefär tre säsonger Buffy innan man maniskt undrar vad som ska hända härnäst. Det borgar för att det är värt att titta på resten, om de såklart håller samma stil, det brukar ju kunna skifta en del under säsongerna. Bonanza rör sig inte riktigt i cliffhangers eller uppföljningar på tidigare avsnitt, men utvecklingen av både grabbarnas farm (även om man inte ser så mycket av den) samt grabbarna självas liv gör det värt att titta på.

Det är en rolig serie. Den har många slagsmålsscener som är överdrivna och “familjevänliga” och mycket roande osämja mellan de tre bröderna. Fadern Ben står som en pelare mittemellan dem och är den bestämmande kraften. Respektfullt så lyssnas det ofta på honom men självklart behandlas även detta ämne. Moralkakorna haglar dock inte något överdrivet och underhållningen ligger klart i första rummet.

Som sagt så är Cartwrights roliga och det gäller både det avsedda sättet, skämten och beteenden i serien och även på den ironiska sidan där det är lätt att göra narr av något så gammalt och omodernt, det tidigare övervinner kulisserna som återanvänds scen efter scen när det spelas in i skogsmiljöer, de konstiga konversationerna plus det ofta mycket dåliga skådespelet från birollerna.

Totalt sett så blev det fjorton säsonger av Bonanza och eftersom jag inte är införstådd med den här serien eller dess storhet så undrar jag ju såklart, var i guds namn kan de ha fått tag i så mycket material för att fortsätta så länge? Det börjar bli rätt så torftigt redan i den första säsongen, så det vore roligt att senare kunna jämföra med en senare säsong. Räkna inte med fjorton recensioner här på sidan dock, det tvivlar jag på att vi kommer få se.

För entusiasten och nostalgitripparen finns det inget bättre. Det ligger med extramaterial också! En fristående episod från 1953, lite intervjuer och ett alternativt slut på pilotavsnittet med “Singing Cartwrights”. Roliga grejer. Utgåvan är sann till originalet, det ser bra ut men innehåller mycket skador på rullarna så har du en jätteteve kan du nog få en ordentlig biokänsla, tyvärr ligger bilden på 4:3 och ljudet var inte direkt fantastiskt, så det gäller att du har en riktigt stor tv för biokänslan alltså. Det är kanske inte det man är ute efter om man tittar på Cartwrights…

Jag upplevde i alla fall den här serien som väl sevärd och visst kommer jag titta på nästa säsong om jag får möjlighet. Det visar sig om det kommer några fler. Köp den om du gillade serien, den är värd det.