Hem Recensioner Drama Brief Encount...

Brief Encounter

Sophia Loren i Brief Encounter

Jag beundrar Sopha Lorens stilla blick, hennes förmåga att charmera och representera en tidsanda som jag aldrig själv kommer att få uppleva.

Jag beundrar även Richard Burtons artigt stiliga hållning och hans pondus, sättet han gång på gång kan leverera den allvarligaste, raka repliken med en så övertygande stämma. I Brief encounter får jag chansen att njuta till både Lorens och Burtons härliga skådespel – och det är jag mycket tacksam för.

Anna (Sophia Loren) tycks leva sitt liv i slow-motion, hennes dagliga rutiner bestämmer hennes livsbana och alla extravaganser känns långt bortflugna. Av en tillfällighet träffar hon en viss Dr. Alec Harvey på en tågstation där de båda ofta spenderar tid i väntan på sina vagnar. Ett ödets nyck som får deras gemensamt annars kallt tråkiga äktenskapliga och privata liv att fyllas av en spänd, intressant stämning som får dem båda att lysa upp. Deras till synes oskyldiga möte utvecklas till en serie träffar och till en början umgås de som vänner – men efter ett tag utvecklas en mer komplicerad och känslosam relation som kan ställa dem båda inför val som kan tyckas omöjliga.

Paret Loren / Burton är skapta för sina roller i den här mycket intressanta historien och jag faller snabbt i trans varpå min koncentrationsförmåga enbart är för Brief encounter. Bakom regi står Alan Bridges och för manus ansvarar John Bowen, både något av doldisar och okända idag men se imdb så finns det en del godbitar att finna där de medverkat.

Brief Encounter DVDDe arbetade ihop den här filmen för tv och produktionen var förmodligen inte särskilt kostsam vilket väl syns på bildkvalitén även på den här dvd’n som inte tycks har fixats mycket. Men inte alls är det en nackdel i sammanhanget, för en restaurerad och putsad version här skulle bara förlora charmen i sjuttiotalets härliga kornighet, är du en HD-ivrare som kastar salt över axeln då du ser ett videoband kan jag dock knappast rekommendera den här skivan, inte heller om det kliar i ditt 6.1 system …

Trots detta, eller kanske tack vare – så är Brief encounter enligt mig en intressant historia som utspelar sig i en kall miljö och med många trista biroller (välspelade men tråkiga) Loren och Byron står för kalaset och utan dem hade vi nog aldrig hört talas om den här filmen (spekulerar jag). Personligen är jag lite smått förälskad och tycker verkligen Brief encounter är värd att se, en av de bättre filmer jag sett under 2010, trots att den spelats in 1974.