Hem Recensioner Komedi Borta bäst he...

Borta bäst hemma värst

Borta bästa hemma värst DVD

Sluta tjattra Vince Vaughn…

Borta bäst hemma värst heter egentligen ”Four christmases” och utspelar sig i juletid. Att man i Sverige valt att maskera jultemat etthundra procent förstår jag. Det är knappast många som väljer en julfilm med Vince Vaughn och Reece Witherspoon eller hur….?

…men för er som ändå valt att se den här filmen så kan jag bara beklaga traumat över att ha fått uppleva Vince Vaughns ego göra en Gilmore Girls-tolkning utan like. Karln pratar från scen ett och slutar fan inte prata trots att filmen är slut. Eller så var det mina mentala ärrbildningar som spökade för mig. Aldrig förr har en man gnällt och snackat så mycket skit på 1½ timme och jag trodde att jag skulle förblöda genom mina öron.

Vince och Reese spelar det härliga och fantastiska paret som åker på semester till varma länder istället för att spendera julen hemma hos familjen. De har nämligen båda skilda föräldrar vilket innebär 4 olika och plågsamma julfiranden. Men det är inte därför de åker bort, de vill helt enkelt inte träffa sin släkt, dem är själviska kräk i silkespyjamas och med exklusiv uptownsmak som hellre sippar Pina Colada’s på någon het strand än hjälper till att skotta garageuppfarten. Men vem vill väl göra det?

Hur som helst så blir det ingen semester i år på grund av dåligt väder, och av en händelse så lyckas de fagra tu bli intervjuade på TV och där sitter det familjer, på fyra olika platser i USA och kollar på samma kanal. Märkligt men sant och nu blir Vince och Reese tvungna att pendla mellan sina släktingar på en julinspirerad halvkomedi som lockar till ett leende på sin höjd.

När Vince Vaughn står i rampljuset ensam och utan någon wingman i stil med Ben Stiller eller Owen Wilson så är han lika vilsen som en hundvalp. Hans mun går som ett ånglok men det är bara sörja som pumpas ut. Det komiska som annars brukar kunna förknippas med Vince sitter tydligen i motparterna och den här tråkiga mannen suger från talangen som en vampyr. Till sin hjälp har han legally blonde stjärnan Reese Witherspoon som är så långt ifrån komisk som man kan komma. Tillsammans ser de ut som Ken och Barbie och kanske är det därför denna tråkiga och uttjatade komedi legat på USA’s biotopplistor.

Familjerna som besöks är självklart ytterligheter i den amerikanska livsstilen och menade att skrattas åt, en del rika, en del fattiga och en del flummiga och äckligt frisläppta. Vince och Reese reser runt och lär sig mer och mer om varandra samtidigt som deras härliga förhållande börjar utmanas av gamla hemligheter och skåpmat. Simpelt. Så det blir den huvudsakliga handlingen istället och komedin överges helt för deras förhållandebicker och jag blir bara trött.

Nej. Låt bli det här komedimaskerade julskräpet som inte passar in någonstans. Det är inte en julfilm, det är inte en komedi även om den strävar efter att vara det. Regissören Seth Gordon som nu smutsar ned sitt eget namn efter att tidigare gjort den härliga King of Kong: A fistful of quarters samtidigt som Vince Vaughn avslöjas som en trist medelålders föredetting borde skämmas båda två för det här innehållslösa spektaklet.

Och var den här filmen på biotoppen i USA har ju hela det landet ytterligare en anledning att skämmas inför resten av världen. Det här är inte bra…