Packshot Borderland (2007)

En riktigt mörk och blodig thriller.


Borderland är löst baserad på den verkliga historien runt seriemördaren och kultledaren Adolfo de Jesús Constanzo‘s framfart i gränslandet mellan Amerika och Mexico, Matamoro. En redig knäppgök som med hjälp av sina följare ställdes ansvarig för över 25 mord och spred skräck omkring sig under flera år.

Vår resa till Matamoro inleds i infriandet av tre manliga studenters önskan om att ha lite roligt, få ligga och dricka gott om tequila under några dagars ledighet. De beger sig till Matamoro, en stad i gränslandet där lag och ordning är relativ vilket erbjuder gott om prostitution och enkel tillgång till droger. Ett paradis för tre partylustande studenter.

Men känslan av frihet byts dock snabbt ut till förtvivland då en av de tre plötsligt kidnappas. Då byts frihetskänslan ut mot en önskan att polisen var mer brydd om situationen, då de inte erbjuds någon hjälp förutom från en före detta kommissarie med en personlig vendetta och den mexikanska bartendern Valeria (Martha Higareda). Tillsammans ställs de öga mot öga med utövare av svart magi och förblindade kultmedlemmar i hopp om att återfinna sin vän, innan det är för sent.

Zev Berman heter regi och manusförfattaren till Borderland och jag kan inte skryta med att jag sett Bermans tidigare filmer, eller att jag har en aning om vem karln är. Jag hittar inte ens trailers till hans tidigare filmer… Det som kan sägas är i alla fall att han i Borderland har lyckats få fram en hyfsad film som baseras på verkliga händelser, dock är det långt ifrån ett biografiskt återberättande utan mer ett lånande av passande ingredienser. Som framgår om du ser den dokumentär om händelserna (också av Zev Berman) som finns med i extramaterialet. Gärna innan man ser den faktiska filmen.

Vi förflyttar oss från Matamoros prostitutionstätaste gator till utkanten av staden, från civilisation till det ociviliserade och det flyter på rätt bra. Stilen är rå, ingenting censureras och är man det minsta känslig för blod och lidande så är det här en film att hoppa över. Det är grafiskt våld i stiliserad form och det presenteras på det sättet att det inte går att sluta titta, trots att man kanske borde. Det här är Bermans största styrka i Borderland, tillsammans med iderikheten i vad man kan göra för att skrämma slag på, eller äckla sin publik. Vilket han lyckas med flera gånger om.

De sämre kvaliteerna hos Borderland är att filmen är för enkelt uppbyggd och lider av att det mesta tar alldeles för lång tid. Förklaringar som behövs för att publiken ska förstå vad som är vad uteblir och det skapar förvirring. Sekvenserna mellan direkt handlande haltar ofta utan inriktning och personerna i bild verkar ibland vänta lika otåligt som mig i soffan på att det ska hända någonting. Än värre blir den här väntan av att ljudspåret (inte kvalitén) är rent ut sagt uselt. Bakgrundsljud stör, det låter onaturligt och burkigt under dialoger och de effekthöjande ljuden är som tagna ur en 70-talsskräckfilm. Filmmusiken är inte heller den något som mina öron kommer kunna vänja sig vid.

Det den har att erbjuda inom scener av mänskligt lidande väger upp att det ofta är händelselöst och långsamt. Mot slutet är jag ändå rätt ointresserad av vad som kommer hända, då filmen hunnit byta skepnad flera gånger i vad jag misstänker är ett försök att vara ombytlig för att passa en bredare publik. Meningslöst, då de flesta som inte är lite mer rånackade förmodligen stängt av redan tio minuter in i filmen när den första tortyrscenen utvecklas – jag föreslår att man väntar med popcorn och eventuellt godis till efter att den spelats upp. För att undvika kladd i soffan.

Överlag en film som lever upp till mina förväntningar, som ska sägas var rätt så lågt satta. Jag rekommenderar verkligen dokumentären (och resterande innehåll) i extramaterialet för övrigt. Den är mer intressant än spelfilmen och jag tycker att Berman borde ha kört det rakt av baserat på Adolfo de Jesús Constanzo istället för att bygga på runtomkring “legenden” av honom. Det hade blivit en bättre film.

INGA KOMMENTARER