Hem Recensioner Skräck Bitter feast

Bitter feast

Bitter feast

Ett väldigt annorlunda matlagningsprogram.

Kändiskocken Peter tappar tittarsiffror och hans matvision har drivit bort från det folkliga. När han får en dålig recension av matbloggaren JT Franks så tappar han även gäster på sin restaurang och det är ett problem som måste lösas omedelbart.

Men innan han hinner göra något alls så har han förlorat sitt jobb på grund av all dålig publicitet. Kaka på kaka, eller snarare tårta på tårta. Peter tappar fattningen och börjar fundera på hur han bäst ska kunna ta sig ur sin obekväma situation. Samtidigt i en annan del av staden så går livet inte direkt på räls för den stenhårde matbloggaren JT Franks heller. Han lever i en relation som tyngs av djup sorg och flykten in i den gastronomiska världen med utlopp för sina frustrationer på andras bekostnad har blivit hans självterapeutiska behandling. Det är inte förrän han ställs emot en av dem som han kritiserat som han börjar vakna till liv, frågan är om han då har något liv kvar att vakna till…

Bitter feast är ett av de bästa matlagninsprogrammen som jag någonsin sett. Jag tittar väldigt sällan på tv och när jag gör det så är det definitivt inte Halv åtta hos mig eller Per Morberg som syns i rutan. Den här filmen, som ju såklart inte är ett glatt matlagninsprogram med ett gäng gynnare som älskar livet och sina sköra smaklökar, har dock väckt ett intresse för framtida matorienterade skräck/thriller-filmer i mig. Om det nu finns så många att välja på.

En hämndberättelse som är tudelad där uppvaknande ur ett mentalt koma tvingas fram ur en väldigt påfrestande typ av gourmand-utmaning. Recensenten ställs mot väggen och det är inte helt utan att man funderar vad som kommer att hända dem som sågar den här filmen vid fotknölarna med tanke på vad filmen handlar om. Uscha. En mörk fantasi som är relativt kreativ och välspelad. Det saknas en hel del i miljöer och stämning, främst till en början och det är mest att det är lite kalt, ganska tråkigt ljussatt och inte speciellt inbjudande generellt sett i introduktionerna, men det är saker som blir bättre ju längre filmen fortskrider och både Peter (rutinerade James LeGros) och JT Franks (Joshua Leonard som gjorde Tyler Durdens röst i Fight Club. Ja, inte i filmen utan i tv-spelet…) framstår båda som ungefär lika sympatiska och värda att hejas på, även om vad som komma skall inte är alltför svårgissat men ändå rätt tillskruvat till slutet.

Bitter feast är en riktigt trevlig sak som kan förlita sig på det annorlunda och uppfriskande upplägget. Psykologisk terror, hämnd, vendettaspel mellan två oväntade karaktärer som till slut känns helt ok trots en uppförsbacke i inledningen. Ger man filmen en chans och lyssnar till de ofta becksvart komiska dialogerna utan att låta sig distraheras så finns det en hel del pärlor att plocka. Joe Maggio (regi, manus) har tycker jag lyckats bra och borgat för att jag kommer att hålla utkik efter hans nästa film också. Den heter The last rites of Joe May och Cousin ’Avi (Dennis Farina) från Snatch spelar huvudrollen.