Hem Recensioner Animerad Film Bilar 2

Bilar 2

Bilar 2 (Cars 2)

Inte lika originellt rolig som ettan men ändå en kalastrevlig urvarvning!

Bilar är en film som är svår att toppa, den första alltså. Idén med bilen som en levande varelse togs till sin spets och gjordes till de flesta barns favoriter. Ett koncept som testades, exploaterades och kultifierades under 60/70-talet med den stackars bilen Herbie togs tillvara på utan mänsklig inblandan i bild och det gjordes med ett absolut magnifikt resultat. För den som inte hänger med vad jag menar med Herbie, kolla upp filmerna Love bug eller Herbie rides again. Det finns säkerligen äldre liknelser, tyvärr är jag inte hundra år gammal och har inte sett allt, men tipsa gärna om du vet någon.

Nu fem år efter premiären av den första absoluta storsuccén som invaderat hela världens hem antingen via film eller merchandise (min dotter har en Blixten McQueen-lunchlåda t.ex) så är det dags att pumpa ny luft i slangarna för att återigen riva loss ordentligt. Den här gången introduceras en mängd nya karaktärer samtidigt som de gamla favoriterna Blixten McQueen, Mater (Bärgar’n) och de brokiga invånarna i Radiator Springs fortfarande finns med. Ja, förutom den tyvärr bortgångne Paul Newman som istället hyllas på ett värdigt sätt som en av tidernas bästa racers.

Handlingen är till skillnad från den första filmen bra mycket mer avancerad och blandar den populära och upphottade racingen med en duktig spionthriller som håller sig barnvänlig men möjligen flirtar lite väl mycket med den äldre publiken. Pixar brukar kunna hålla den här balansen riktigt bra och tilltala alla, ändå när vi tittade på Bilar 2 så var det jag som var mest intresserad medan min dotter (snart 5 år) hade någorlunda svårt att engagera sig i annat än effekterna och Bärgar’n, som fortfarande är den charmigaste karaktären att finna bland bilarna.

Det är som så att ett nytt organiskt bränsle har upptäckts och under dess lansering så anordnas ett gigantiskt treloppsmästerskap där bilar från Formel 1, Rally, Indycar med mera alla tävlar på samma villkor. Blixten McQueen har egentlingen semester men dras in i cirkusen vilket snart kommer leda till en mängd spännande scener och än mer fantastiska bilder. Bilar 2 är helt klart en suveränt snygg film som verkligen passar utmärkt i blurayformatet och förmodligen inte kommer göra någon besviken på dvd heller. Jag såg dock blurayen och de dynamiska animationerna är av sällan skådat slag, snyggare, större och häftigare – i samma stil som resterande delar av filmen.

De enda nackdelarna som jag hittar med Bilar 2 är just det som jag nämnde ovan, att den inte fungerar till alla åldrar som sin föregångare gjorde så väl. Till det kommer förmänsklingen av bilarna, som klivit ett steg längre ifrån att vara just bilar än vad jag förväntat mig, på något sätt så tar det här lite granna ifrån konceptet och egentligen skulle allt kunna bytas ut till animerade personer istället, det tyckte jag inte om. Just det här gör nog inte något större bekymmer för den yngre publiken, precis som det första inte når fler än just de allra yngsta. Ändå, inte lika fulländat som blivit brukligt från Pixar och därför tar jag mig rätten att gnälla lite.

För dem som såg den första filmen och älskade den är det här ett måste, det går lika bra att börja med tvåan och gå bakåt i tiden, båda filmerna är suveräna och det förväntas inget annat av Pixar nuförtiden. Helt klart en av de bästa animerade filmerna 2011, precis som alla förväntat sig.

Frost / Frozen Tävling