Hem Recensioner Thriller Berätta inte ...

Berätta inte för någon

Berätta inte för någon

Bra men det saknas något.

Berätta inte för någon är baserad på en bok, som så många andra thrillers har den tryckta förlagan sålts i massvis av exemplar och översatts till flera olika språk. Boken i fråga här skrevs av Harlan Coben och originalets titel är “Tell no one”. . Jag har personligen ingen aning om vem den här författaren är och manuskriptet är helt nytt för mig, men jag kunde njuta av den här filmen ändå

För filmen i fråga skulle kunna liknas vid två filmer som Noble entertainment släppt i Sverige ganska nyligen. Den första är “Anthony Zimmer” som har en likvärdigt smart handling men inte lika bra agerande, senare släpptes “A crime”, en kalkonrulle med Harvey Keitel, och historien i den är till en början väldigt lik den här. Skulle man ta dessa två filmer, som inte alls är lika bra i sig själva, blanda dem och skaka om så skulle man nog kunna hälla upp en Coben-filmatisering. Det blir alltså ett bra resultat av ganska trötta använda element och metoder. Lite grann som engelska deckare, man har sett det förut och ibland så kommer det ett extra bra avsnitt som man faktiskt kommer ihåg.

Handlingen då, Alexandre’s fru Margot mördas brutalt då de två är ute på en idyllisk simtur, Alexandre misshandlas och lämnas till sitt öde medan Margot Marie-Josée Croze identifieras som avliden… Åtta år passerar och Alexandre lever sitt liv mer eller mindre på standby, tills en dag då han mottar ett underligt email, någon vill att han ska klicka på en länk. Kvart över sex på eftermiddagen till parets bröllopsdag. Som besatt sitter Alexandre klistrad med muspekaren över länken fjorton minuter över över sex, och klickar så länken när sekundvisaren gått över tolv. Till hans stora förvåning dyker det upp en kamera som filmar ett publikt utrymme på skärmen, och han tycks skymta sin fru, kan det vara sant? Lever hon?

Så till en början så är Berätta inte för någon alltså en relativt vanlig thriller vars djup inte riktigt presenteras starkt direkt, den har däremot tid på sig i en lång speltid och en väldigt fin personifiering av rollerna. I rollen som Alexandre växer François Cluzet fram och efter en lite stapplande start kommer han igång, i stort sett alla roller är välspelade och övertygande som till exempel Kristin Scott Thomas som verkligen behövde en startscen innan hon gick igång i sin roll som advokaten Helene.

Berätta inte för någon har ett större omfång än den vanliga thrillern (som jag är annars är van med), den har en djupare känslosam del som passar väl in till historien, det handlar inte bara om att “lösa gåtan, eller hitta mördaren” utan tar väl omhand de inblandade. Den har även några bitvis överraskande actionscener som jag verkligen inte väntat mig, stort plus för detta då spänningen mot slutet verkligen känns.

Men i slutändan är det inte en film som riktigt faller mig i smaken, jag tappar intresset men kan inte sätta fingret på vad som stör mig tyvärr, helheten av filmen är välgjord från casting till kameraarbete. Kanske är det att thrillers känns gammalt och att jag sett mig less redan. Det gäller att gilla genren av film speciellt, då tror jag man får ut maximalt av den här filmen, som är väldigt kompetent gjord.

Dvd-utgåvan är som ofta snålt tilltagen med extramaterial (d.v.s. inget extra) men har istället bra ljud och bild plus ett pappomslag till fodralet, ser lite finare ut i hyllan då, borde vara standard. Extramaterialets frånvaro kan jag tänka mig beror på en mindre intresserad publik i Sverige än i Frankrike, då det på de franska utgåvorna finns extra, men är snålare med förståeliga undertexter. ..