Bekännelsen DVD

Livet på landet, det enda som är bra.


Nina och Thomas är ett ungt par, runt trettio båda två. De bor i ett litet samhälle och håller på att renovera taket på sitt faluröda hus som ligger bredvid en vacker sjö. Friden finns där med naturen, ett blivande föräldraskap och vännerna, livet på landet lunkar på.

Tills den dag då ett genomresande estniskt par stannar vid bensinmacken där Thomas arbetar. De letar efter en avskild plats där de kan få campa ifred och Thomas är inte sen att hjälpa till, han föreslår ett antal platser på deras karta och de ger sig av. Ett par dagar senare står deras nedgångna husvagn tillsammans med deras lika gamla och trasiga bil på en rastplats nära bensinmacken, i vagnen ligger Peeter, den ena esten. Kvinnan han rest med hittas snart drunknad i sjön som ligger kant i kant med Thomas tomt.

Sanningen kring de två genomresande kommer slita i idyllen Sverige, den lantliga lugna atmosfären byts ut mot uppstressad oro. Vem är det som gjort sig av med estländarna och varför?

Bekännelsen av Daniel Lind Lagerlöf vimlar av kända ansikten som nu tio år efter inspelningen får en återrelease på dvd (det var väl verkligen på tiden.) För att nämna några namedroppar jag Magnus Krepper, Jonas Karlsson, och Johanna Sällström som syns flitigast i bild. Krepper är aktuell med Winter i dagarna, Jonas Karlsson har fortsatt med teatern och gjorde 2009 sin bästa tv-roll på dvd i ”Mannen under trappan”. Johanna Sällström har tyvärr lämnat jordelivet men blev innan dess en fast punkt i en av Sveriges populäraste thrillerserier Wallander….

Kompetensen finns, det är uppenbart från första scenen, det är bara statisterna och Jonas Karlsson (innan han hittar rollen i andra avsnittet) som inte riktigt klaffar. Och eftersom det första avsnittet är mer eller mindre en genomgång av vad som komma skall i de följande två så spelar det inte så stor att Karlsson gör några snedsteg till en början, han fortsätter storstilat att utveckla sin karaktär Sigge under resterande tiden. Tillsammans med Thomas (Krepper) så fixar de till en riktigt spänd och vidhållande stämning.

Handlingen avslöjas och sveken, lögnerna, bedrägerierna och hoten haglar tätt. Stressen ökar och bland de misstänkta hamnar flera av våra huvudrollsinnehavare. Jag vill inte avslöja något i min text men under filmens gång så får vi som tittar väldigt mycket information om brottet och nerven ligger istället i en katt och råttalek där alla jagas och de flesta på ett sätt eller annat även jagar.

Bekännelsen har ett ovanligt komplicerat manus som verkligen fångar in publiken. Jag satte mig ned för att se avsnitt 1 men lyckades inte slita mig trots att klockan var 01:15 när jag började titta. När jag var färdig hade klockan passerat tre på morgonen och jag fick sova tre timmar. Jag led inte, det var helt klart värt det!

Tillsammans med manuset (som skrivits av Ulf Ryberg) så har vi kompetenta skådespelare som passar väl in i sina roller, kostymarbete som får allt att se helt enkelt normalt ut och ett riktigt fint kameraarbete med rörliga (inte skakiga) bilder. Thriller är det definitivt tal om, inget annat och Daniel Lind Lagerlöf som även regisserat ”Miffo” och ”Mannen under trappan” (som jag redan berömt Jonas Karlsson för) visste vad han gjorde.

Det enda jag har att klaga på egentligen hos Bekännelsen är några kontinuitetsfel, i en bil åker tre personer ena klippet men fyra i nästa och sådana saker, smågrejer. Vissa detaljer påtalas och förklaras under kommentarspåret som finns med som extramaterial, tillsammans med fotogallerier och trailer. Kommentarerna har spelats in i efterhand av Jonas Karlsson och Daniel Lind Lagerlöf och är av ovanligt intressant natur för den som vill fördjupa sig i inspelningsmiljöerna och liknande.

Bekännelsen står sig starkt mot andra svenska thrillers i dagsläget trots att den är tio år äldre, genren har inte förändrats mycket utan bevarat traditionen och den stora skillnaden är att den här tredelarsthrillerna känns till 99% naturlig och trovärdig medan mycket av det vi fått serverat 2008 – 2011 inte alls håller samma klass.

INGA KOMMENTARER