Nicole Kidman & Colin Firth i Before I Go To Sleep

Kidman & Firth är otroligt bra!

DVD Before i go to sleepChristine (Kidman) vaknar i sängen bredvid sin make Ben (Firth) varje dag utan att minnas vad hon gjort dagen innan. Efter att ha blivit brutalt överfallen tappade Christine förmågan att skapa nya minnen och varje dag är en pånyttfödelse. Fast inte av den trevliga sorten.

Med hjälp av pyskologen Dr. Nasch (Mark Strong) tar Christine de första stegen mot rehabilitering och genom att filma sig själv varje dag så kan hon påminna sig själv om vad som hänt. En metod som fungerar, men som också förvandlar hennes vardag till ett virrvarr där hon inte vet vem hon kan lita på, då hon börjar minnas sånt som hennes omgivning helst hade sett att hon glömde. För alltid.

Bakom manus och regi till den här täta välskrivna och oerhört spännande filmen med skådespelare som gör sitt yttersta (inte ovanligt för Kidman och Firth) står Rowan Joffe som visat sig kapabel över genres och olika förutsättningar med sitt skrivande. Från zombieapokalyps i 28 Weeks Later till fundersamma The American med George Clooney som lönnmördare till den här intensivt privata thrillern. Ja det är skillnad och ja, Joffe levererar.

Before I Go To Sleep är en mörk humorlös Groundhog Day som utmanar sin publik genom att inte ge några förklaringar till vad som hänt eller vad som kommer. Vi vet inte mer än Christine gör och som i ett okonventionellt deckardrama så tas vi sakta mot sanningen och får utstå samma lidande som huvudpersonen på vägen dit. Before I Go To Sleep förlitar sig uteslutande på karaktärerna och dialogen och saknar helt allt vad spännande miljöer heter. Det är ett slags litet kammarspel från en externaliserad inre kamp och det är suveränt bra utfört.

Kidman briljerar i sin roll och eftersom det bara finns tre egentliga roller i filmen så är det viktigt att Mark Strong och Colin Firth då håller samma nivå. Vilket de också gör. Manuset som är riktigt starkt kommer till sin rätt via skådespelet och Joffe’s närgångna sätt att berätta och Before I Go To Sleep tappar aldrig spänningsmomenten, det är konstant påfrestande för mig som tittar precis som för huvudrollen Christine.

Detta är helt klart en film du måste se om du gillar täta thrillers som tar karaktärer och berättande på allvar. Ett föredömligt exempel i en genre som har blivit utarmad med trista whodunnit’s och tramsiga lättviktsthrillers.