Hem Recensioner Scen/Teater Bäst före?!

Bäst före?!

Bäst före med Krister Classon

Krister Classon gör en fenomenal comeback!

Publiken strömmar in i lugn takt genom Lisebergsteaterns portar. Bakom scenen i sminklogen sitter Krister Classon och gör sig iordning för kvällens föreställning. En liten bit om vad han gör för att peppa sitt lugna och rutinerade själv. Trivialt om C-vitamin och sminktips. En liten inledning och presentation av vem det är som ska stå på scenen och underhålla oss.

“Bäst före?!” är en comeback av den svenska humorälsklingen, baserad på Richard Fuchs texter. I monologform bevisar den erfarne underhållaren att han fortfarande kan och att han fortfarande vill. Nästan varenda skämt och bit faller på precis rätt plats med bara några få undantag.

”Alltså, nu är han så gammal att han måste gå upp innan klockan ringer.” En väckarklocka ljuder högt på scenen och Krister kommer för att stänga av den, han har varit på toaletten. Det tar inte mer än trettio sekunder efter detta innan han landat de första skämten och fått publiken att börja fnittra.

I en vertikalrandig morgonrock och bomullsstrumpor skämtar han vidare om älskarinnor samtidigt som han gör sig en kopp kaffe. Han skolkar från jobbet för att han inte lyckas få tillräckligt med sömn. Eller så har han inte lyckats synka rutinerna för att ta sig iväg…

Tur är väl det! För istället för att gå till arbetet så berättar Krister för oss om hur det kan vara att bli medelålders och tiden därefter. De krämpor, svårigheter och fördelar som presenterar sig, mest koncentrerat på krämpor och svårigheter såklart, eftersom det är mer tacksamt och folkligt igenkännande.

Att ta emot ett SMS kan vara jobbigare än man tror. Krister väntar till nästa dag, eller till när han har tid innan han svarar. Han har inte lätt att förstå teknikens framfart trots att han var med innan tv-apparaten blev en vardaglig möbel. Det är inte heller enkelt att (som många unga) släppa analyserandet av sina handlingar och låta bli att tänka efter före, att till exempel bada någonstans utan att veta vattendjupet är otänkbart. Sen har vi de förbannade läsglasögonen, som försvinner oftare än han somnar på soffan. Eller en sådan mundan uppgift som att ta sig till jobbet, som kan visa sig förvandlas till ett heldagsprojekt, trots att det är på en ledig dag.

Krister Classon tar och gör upp med alla fördomar och alla sanningar kring att växa upp i livets andra halvlek. Livet efter 40 är en dans på rosor, bara man dansar och låter bli att stanna upp – och det blir enklare att dansa om man tittar på ”Bäst före?!”.

Jag är bara trettio fyllda själv, men jag känner igen mig i många av de anekdotiska skämt som sveper över publiken med en glatt ringande ton. Alla skrattar, hela tiden och det tycker jag borgar för att Krister Classon träffat mitt i prick. Det här är en suverän show!

Som Krister från populära ”Stefan & Krister” har jag aldrig tyckt att Krister Hansson har haft något att erbjuda mig, en fånig karaktär med överdriven personlighet. Därför har jag undvikit det mesta med dessa herrar och alldeles för nonchalant placerat dem i enkla-knep-skämtarnas kategori (Jag hittade på den kategorin precis). Tills nu, jag är omvänd, frälst – fascinerad. Krister levererar en monolog på nittio minuter som får skratten både från mig och publiken i Lisebergsteatern att hagla så tätt att man knappast hinner andas.

Det enda som inte intresserar mig med den här dvd’n är de inklippta intervjufrågorna med barn som dyker upp hipp som happ. Det är onödigt och det är inte heller särskilt roligt. I själva föreställningen så finns det ett par partier som beblandar Einstein och grannen Lars-Ivar som inte riktigt fungerar också, men jag glömmer gärna det och minns istället när Krister spelar tv-spel och tappar spelkontrollen, eller när han förklarar hur många år ett decennium tappar efter varje jämnt tiotal år passerats.

Visste du förresten att det bara är 8 år mellan 30 och 40?