Hem Recensioner Komedi Bad teacher

Bad teacher

Justin Timberlake, Cameron Diaz & Jason Segel i Bad Teacher

Cameron Diaz svär som en bonnläpp och tvättar bilar á Jessica Simpson style.

Hon är mellanstadieläraren som alla unga pojkar gärna skulle vila ögonen på framme vid katedern. Hennes undervisningsmetoder är inte sämre de, med en dvdspelare och en tv som rullar film efter film i utbildningssyfte med olika genrer och filmtyper, allt från skräck till motsatsfilmen till den vi tittar på, Dangerous Minds. (Kommer du ihåg den?)

Hennes mål i livet är att gifta sig rikt och inte behöva arbeta som lärare, vilket hon nästan har lyckats med. Dock blir hon dumpad och måste börja om sin jakt efter det glimmande guldet. Och där någonstans har vi introducerats till filmens alla medverkande och den rebelliska och antiskol-aktiga känsla som Bad teacher delar med sig av.

I vanlig ordning när det gäller spexiga komedier så finns det en huvudroll som har ett mål och hur oväsentligt och idiotiskt det än må vara så brukar det i såna här fall fungera rätt så bra. Tro mig när jag säger att handlingen i Bad teacher är på gränsen till neandertal och att Elizabeth Halsey (Cameron Diaz) är allt annat än en lättomtycklig person, det är ytligt, larvigt och faktiskt ändå rätt underhållande under hela speltiden.

Bad teacherSå alla hatare där ute, det kan faktiskt vara så att ni har fel om ni på förhand har dömt ut den här filmen som ytterligare steg nedåt för Cameron Diaz, som ofta lyckats luta sig på sin charm, ett par gigantiskt stora och skinande ögon som matchar den perfekta tandraden. För tillsammans med en vimsig och sexuellt avvikande Justin Timberlake, Jason Segel som en av tidernas kvickaste gympalärare. Phyllis Smith, mer känd som Phyllis från amerikanska The office i en typecastad men rundare version av sig själv och slutligen den begåvade Lucy Punch i den spretigaste och galnaste av roller så fungerar Bad teacher i stort sett i varenda scen.

Det finns några avvikelser från det här såklart och värst är det när Cameron Diaz försöker sig på det hon klarade av i Charlies angels men inte längre behärskar – att se sexig ut utan ansträngningar. I Bad teacher fungerar det helt enkelt inte varje gång och det är faktiskt rätt pinsamt att se henne bjuda ut sig på en lokal bar när hon inte arbetar. Det här är till största del en bit av de sex extra minutrarna som finns med på unrated utgåvan. Smutsigt och ganska nedvärderande för en annars smart och komiskt bitvis riktigt nyskapande film.

Det är främst samspelet och det peppiga humöret i Bad teacher som gör det till en sevärd film. Knappast något för filmstudenterna att hugga tag i och dissekera men det var nog inte anledningen heller. Rakt berättat, ohyggligt förutsägbart från början till slut men först och främst lättföljt, underhållande. Jag retar mig inte på särskilt mycket förutom just Diaz’s misslyckade ”sexighet” men det finns en till detalj som jag skulle vilja uppmärksamma.

Varför är det så lite balans könsmässigt i den här filmen? Justin Timberlake hade väl också kunnat ta av sig skjortan och tvättat lite bilar. Det saknas helt klart en jämställdhet i Bad teacher och det tycker jag är synd. Personligen hade jag inte diggat en skjortlös Timberlake alltför mycket men är rätt så säker på att det fanns i alla fall hälften så många som såg den här filmen för hans skull som det finns av dem som hoppas på lite extra hudexploatering från Cameron Diaz. En 30/70 ratio någonstans… 20/80 kanske. Det finns en ratio i alla fall…

Som den förväntade underhållning som Bad teacher ska vara så fungerar den för mig, jag hade en trevlig 1½ timme framför teven, avslappnande och tanklöst med roliga karaktärer och ett snabbt flyt utan några sentimentaliteter eller svåra hinder. Bad teacher är helt klart en rolig film trots sina svagheter.

Jag har sett filmen på bluray och den var knivskarp i bildkvaliten med härligt ljud, jag har inte jämfört med dvd’n men det här känns som rätt val om du ska välja. Det finns också en hel del extramaterial som känns kreativt och faktiskt är roligt att titta igenom. En mängd ytterligare svordomar från Cameron Diaz finns att beskåda tillsammans med en årsbok och några ytterligare tillval.